RAPTOR VS POLIMOCZNIK

Awatar Pawelec Artur
RAPTOR VS POLIMOCZNIK

➡ RAPTOR VS POLIMOCZNIK
Którą technologię zastosować i dlaczego❓🤔

W tym artykule „w pigułce” postaramy się rozwiać wątpliwości na podstawie krótkiej charakterystyki obu tych systemów. ☢

Artykuł cz.III „Raptor a Polimocznik” ♻

Zarówno Polimocznik, jak i Poliuretan stosowane są jako powłoki ochronne o zwiększonej odporności na czynniki zewnętrzne. Od kilkudziesięciu lat stosowanie tych substancji wciąż coraz bardziej się rozwija znajdując bardzo szerokie zastosowanie na ogólnoświatowym rynku motoryzacyjnym oraz przemysłowym i budowlanym.

Na czym więc polegają więc różnice w obu tych technologiach ❓Już objaśniamy 👇

➡ Zaczynając od Poliuretanów [Raptor]:

Są to nic innego jak powłoki uretanowe z dodatkiem rozpuszczalników stosowane m.in w przemyśle motoryzacyjnym. Unikalny skład powłoki zwanej potocznie „Raptor” pozwala mieszać ją z wieloma barwnikami i pigmentami, dzięki czemu można uzyskać kolor pasujący np do lakieru pojazdu. Ten rodzaj powłok jest aplikowany tradycyjną metodą natryskową przy uzyciu pistoletu lakierniczego z dużą dyszą lub ręcznie pędzlem/wałkiem. „Raptor” według producentów posiada zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne, natomiast nie jest niezniszczalny. Liczne obserwacje i testy udowodniły że uszkodzenie go nie wymaga większego zaangażowania. Z uwagi na swój skład bliżej mu do tradycyjnych farb/lakierów niż do czystej żywicy. Dużym plusem są natomiast walory estetyczne tej powłoki. Przy zachowaniu zaleceń z kart technicznych od producentów można uzyskać bardzo drobną i estetyczną strukturę na karoserii pojazdu. Lecz największą zaletą jest ogólnodostępność, cena oraz sposób aplikacji nie wymagający specjalistycznego sprzętu. Każdy posiadający odrobinę zdolności manualnych będzie w stanie samodzielnie wykonać tego typu powłoki np: na swoim pojeździe.

Plusy ➕

  • atrakcyjny wygląd
  • dostępność
  • niskie koszty zakupu
  • łatwy sposób aplikacji
  • czas schnięcia
  • wysoka odporność na UV
  • możliwość personlizacji kolorów

Minusy ➖

  • słabe zabezpieczenie antykorozyjne
  • podatność na uszkodzenia mechaniczne
  • podatność na zarysowania
  • niewielka elastyczność powłoki
  • grubość powłoki (200/250 mikronów)
  • eksploatacja

➡ Natomiast Polimocznik [Poliurea] ?

To nic innego jak powłoka natryskowa oparta na dwuskładnikowym systemie żywicznym [bez dodatu rozpuszczalników]. Jest tworzywem wyróżniającym się bardzo wysokimi parametrami mechanicznymi w porównaniu do innych ogólnodostępnych powłok na rynku, (w tym poliuretanu). Charakteryzuje się wysoką przyczepnością do wielu podłoży m.in betonu czy stali. Natrysk powłoki zabezpiecza podłoże przed działaniem czynników mechanicznych i chemicznych takich jak ścieranie czy działanie agresywnego środowiska. Polimocznik jest gotowy do użytkowania niedługo po aplikacji. Omawiany Polimer to bardzo elastyczny, sprężysty i jednolity materiał, wybitnie odporny na ścieranie i rozciąganie. Bardzo dużym plusem tego produktu są ogólnodostępne atesty higieniczne PZH co pozwala na dopuszczenie ich do kontaktu z wodą pitną oraz żywnością.
Niestety do aplikacji tego typu powłok niezbędny jest specjalistyczny agregat wysokociśnieniowy który jak już wspominaliśmy w poprzednich artykułach wytwarza ciśnienie dochodzące nawet do 200barów. Polimocznik natryskuje się na gorąco, w temperaturze ok. 60–80°C, przy ciśnieniach roboczych 160–180 barów. Aby polimocznik jak najdłużej zachował swoje właściwości ochronne zaleca się, aby jego warstwa na waszym pojeździe miała grubość min. 1.5mm. w zależności od przeznaczenia i miwjsca aplikacji – karoseria/przestrzeń bagażowa.
Największą zaletą jest fakt, że powłoka jest gotowa do użytkowania tuż po zakończeniu prac. Tak zabezpieczona powierzchnia gwarantuje bezawaryjne użytkowanie przez bardzo długie lata.

Plusy ➕

  • bardzo krótki czas wiązania
  • bardzo wysoka przyczepność do większości powierzchni
  • skuteczne zabezpiecze antykorozyjne karoserii
  • grubość powłoki min. 1500/2000 mikronów
  • zwiększona elastyczność/sprężystość
  • odporność na pęknięcia i uszkodzenia
  • odporność na ścieranie
  • hydroizolacyjność
  • chemoodporność
  • antypoślizgowość

Minusy ➖

  • skomplikowany sposób aplikacji wymagający odpowiedniego agregatu wysokociśnieniowego
  • waga powłoki (grubość 1mm na m2 to 1kg)
  • niska odporność na UV (zalecane zabezpieczenie lakierem) m.in dla walorów estetycznych.
  • cena surowców oraz koszty związane z aplikacją powłoki, zakupem i serwisem agregatu.

Jak sami widzicie obie powłoki znacząco różnią się od siebie. Postaraliśmy się bardzo rzetelnie przedstawić największe plusy oraz minusy obu systemów, natomiast w naszej opinii Polimocznik ma znaczącą przewagę nad powłokami Raptor/Cobra pomijając oczywiście poziom trudności jego aplikacji. Został on doceniony również w Przemyśle Budowlanym – jako doskonała hydroizolacja m.in dachów, tarasów oraz wszelkiego rodzaju zjazdów czy basenów.

Dlatego my, wychodząc na przeciw oczekiwaniom naszych Klientów rozwinęliśmy swoją ofertę o powłoki polimocznikowe. Dzięki temu każdy z Was znajdzie odpowiednie rozwiązanie dla siebie nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym. 😉
Od samego początku staramy się by cena szła z jakością w parze. Dlatego dziś w naszej ofercie nie znajdziecie już produktów typu Raptor/Cobra. Poszliśmy po lepsze i swoją działalność skupiliśmy w pełni na powłokach czysto żywicznych, które gwarantują nam pewną ilość jakości będącą kluczem do sukcesu.
A jak wiadomo zadowolony Klient to szczęśliwy Klient. 🤝

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wyszukiwarka

Ostatnie publikacje