
➡ RAPTOR VS POLIMOCZNIK
Którą technologię zastosować i dlaczego❓🤔
W tym artykule „w pigułce” postaramy się rozwiać wątpliwości na podstawie krótkiej charakterystyki obu tych systemów. ☢
Artykuł cz.III „Raptor a Polimocznik” ♻
Zarówno Polimocznik, jak i Poliuretan stosowane są jako powłoki ochronne o zwiększonej odporności na czynniki zewnętrzne. Od kilkudziesięciu lat stosowanie tych substancji wciąż coraz bardziej się rozwija znajdując bardzo szerokie zastosowanie na ogólnoświatowym rynku motoryzacyjnym oraz przemysłowym i budowlanym.
Na czym więc polegają więc różnice w obu tych technologiach ❓Już objaśniamy 👇
➡ Zaczynając od Poliuretanów [Raptor]:
Są to nic innego jak powłoki uretanowe z dodatkiem rozpuszczalników stosowane m.in w przemyśle motoryzacyjnym. Unikalny skład powłoki zwanej potocznie „Raptor” pozwala mieszać ją z wieloma barwnikami i pigmentami, dzięki czemu można uzyskać kolor pasujący np do lakieru pojazdu. Ten rodzaj powłok jest aplikowany tradycyjną metodą natryskową przy uzyciu pistoletu lakierniczego z dużą dyszą lub ręcznie pędzlem/wałkiem. „Raptor” według producentów posiada zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne, natomiast nie jest niezniszczalny. Liczne obserwacje i testy udowodniły że uszkodzenie go nie wymaga większego zaangażowania. Z uwagi na swój skład bliżej mu do tradycyjnych farb/lakierów niż do czystej żywicy. Dużym plusem są natomiast walory estetyczne tej powłoki. Przy zachowaniu zaleceń z kart technicznych od producentów można uzyskać bardzo drobną i estetyczną strukturę na karoserii pojazdu. Lecz największą zaletą jest ogólnodostępność, cena oraz sposób aplikacji nie wymagający specjalistycznego sprzętu. Każdy posiadający odrobinę zdolności manualnych będzie w stanie samodzielnie wykonać tego typu powłoki np: na swoim pojeździe.
Plusy ➕
- atrakcyjny wygląd
- dostępność
- niskie koszty zakupu
- łatwy sposób aplikacji
- czas schnięcia
- wysoka odporność na UV
- możliwość personlizacji kolorów
Minusy ➖
- słabe zabezpieczenie antykorozyjne
- podatność na uszkodzenia mechaniczne
- podatność na zarysowania
- niewielka elastyczność powłoki
- grubość powłoki (200/250 mikronów)
- eksploatacja
➡ Natomiast Polimocznik [Poliurea] ?
To nic innego jak powłoka natryskowa oparta na dwuskładnikowym systemie żywicznym [bez dodatu rozpuszczalników]. Jest tworzywem wyróżniającym się bardzo wysokimi parametrami mechanicznymi w porównaniu do innych ogólnodostępnych powłok na rynku, (w tym poliuretanu). Charakteryzuje się wysoką przyczepnością do wielu podłoży m.in betonu czy stali. Natrysk powłoki zabezpiecza podłoże przed działaniem czynników mechanicznych i chemicznych takich jak ścieranie czy działanie agresywnego środowiska. Polimocznik jest gotowy do użytkowania niedługo po aplikacji. Omawiany Polimer to bardzo elastyczny, sprężysty i jednolity materiał, wybitnie odporny na ścieranie i rozciąganie. Bardzo dużym plusem tego produktu są ogólnodostępne atesty higieniczne PZH co pozwala na dopuszczenie ich do kontaktu z wodą pitną oraz żywnością.
Niestety do aplikacji tego typu powłok niezbędny jest specjalistyczny agregat wysokociśnieniowy który jak już wspominaliśmy w poprzednich artykułach wytwarza ciśnienie dochodzące nawet do 200barów. Polimocznik natryskuje się na gorąco, w temperaturze ok. 60–80°C, przy ciśnieniach roboczych 160–180 barów. Aby polimocznik jak najdłużej zachował swoje właściwości ochronne zaleca się, aby jego warstwa na waszym pojeździe miała grubość min. 1.5mm. w zależności od przeznaczenia i miwjsca aplikacji – karoseria/przestrzeń bagażowa.
Największą zaletą jest fakt, że powłoka jest gotowa do użytkowania tuż po zakończeniu prac. Tak zabezpieczona powierzchnia gwarantuje bezawaryjne użytkowanie przez bardzo długie lata.
Plusy ➕
- bardzo krótki czas wiązania
- bardzo wysoka przyczepność do większości powierzchni
- skuteczne zabezpiecze antykorozyjne karoserii
- grubość powłoki min. 1500/2000 mikronów
- zwiększona elastyczność/sprężystość
- odporność na pęknięcia i uszkodzenia
- odporność na ścieranie
- hydroizolacyjność
- chemoodporność
- antypoślizgowość
Minusy ➖
- skomplikowany sposób aplikacji wymagający odpowiedniego agregatu wysokociśnieniowego
- waga powłoki (grubość 1mm na m2 to 1kg)
- niska odporność na UV (zalecane zabezpieczenie lakierem) m.in dla walorów estetycznych.
- cena surowców oraz koszty związane z aplikacją powłoki, zakupem i serwisem agregatu.
Jak sami widzicie obie powłoki znacząco różnią się od siebie. Postaraliśmy się bardzo rzetelnie przedstawić największe plusy oraz minusy obu systemów, natomiast w naszej opinii Polimocznik ma znaczącą przewagę nad powłokami Raptor/Cobra pomijając oczywiście poziom trudności jego aplikacji. Został on doceniony również w Przemyśle Budowlanym – jako doskonała hydroizolacja m.in dachów, tarasów oraz wszelkiego rodzaju zjazdów czy basenów.
Dlatego my, wychodząc na przeciw oczekiwaniom naszych Klientów rozwinęliśmy swoją ofertę o powłoki polimocznikowe. Dzięki temu każdy z Was znajdzie odpowiednie rozwiązanie dla siebie nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym. 😉
Od samego początku staramy się by cena szła z jakością w parze. Dlatego dziś w naszej ofercie nie znajdziecie już produktów typu Raptor/Cobra. Poszliśmy po lepsze i swoją działalność skupiliśmy w pełni na powłokach czysto żywicznych, które gwarantują nam pewną ilość jakości będącą kluczem do sukcesu.
A jak wiadomo zadowolony Klient to szczęśliwy Klient. 🤝
Dodaj komentarz